Over Ons
Burton 425 is een vader zoon project.
Samen met mijn vader zijn we in 2002 gestart met het bouwen van onze eigen auto, de Burton. En 2013 was het zover. De Burton is door de RDW goedgekeurd, en maakt nu de landwegen van Nederland "onveilig".
Geschiedenis van het project
In 2002 kwamen mijn broer en ik, twee andere broers tegen. De heren Göbel uit Zutphen. Zij stonden op een oldtimerbeurs in Utrecht hun eigen kitcar te promoten.
Na een proefzit in deze Burton, besloten we om de bouwhandleiding te kopen (nu is deze gratis te downloaden). Thuis hebben we mijn vader en jongere broertje ook enthousiast kunnen krijgen voor dit "project". Met alle mannen zijn we naar Zutphen gereden, om deze sportwagen-fabrikant eens goed te bekijken.
Na een aantal weken bleef het kriebelen als ik de bouwhandleiding weer eens aan het door neuzen was. Bij mijn broers was dit al weggeëbd, alleen mijn vader was nog enthousiast.
Dus de zoektocht naar een geschikte donor was gestart. Wat bleek, de eigenaar van de snackbar om de hoek, had er wel een. Voor 100 gulden (€45) werd er een 2cv aangeschaft. Welliswaar zonder spatborden en dak, die wilde hij graag houden. maar het ging ons vooral om de andere onderdelen. Zoals kenteken, motor etc. Goed opgelet dat het chassisnummer orgineel was. Dus voorzien van de chevrons voor- en achter het nummer.
Demonteren
Voor het demonteren contact gehad met de RDW betreffende het schouwen van de 2cv. Dit was in 2003 niet meer nodig. Dus we konden direct aan de slag. Het demonteren van de 2cv was een redelijk eenvoudige klus. Het chassis en onderstel was helaas niet meer te redden. Deze was zodanig verroest dat het voor 2cv puristen zelfs niet meer haalbaar voor restauratie was.
Donor
Motor, versnellingsbak, draagarmen en andere noodzakelijke spullen zijn gereviseerd of omgeruild voor nieuwe. Het onderstel is nieuw besteld bij Duckhunt (nu heet het Burton Car Company) en weer opnieuw opgebouwd.
Sport of toch classic
Bodytype gaf nog wel een kleine discussie. Welk type nemen we? Gaan we voor de sport of juist voor de classic uitvoering? Bij Duckhunt werd deze discussie weer gevoerd. De prijs was het zelfde, voor zowel de sport als de classic variant. Waarbij ik zei " Dan maak ik de kleine spatborden wel zelf". Iwan van hoorde dit, en bood ons een classic bodypakket inclusief een paar cycle-wings aan.
Kleur
Voor de body hebben we besloten dat dit een primer moest gaan worden. We wilden de Burton na het opbouwen toch laten spuiten. 2 maanden later was de body binnen. Bodynummer 425.
Bouwen
Tijdens het bouwen was het voor ons al snel duidelijk dat het de sportversie ging worden. De achterspatborden hebben we wel geplaatst. Maar in combinatie met de smalle achterwielen, bleef het een beetje oudbollig ogen. Via internet heb ik een setje verbreede velgen gekocht, en deze gemonteerd. Helaas past dit niet met de Burton spatborden. Ook hier dan maar cycle wings op. Leuk bedacht, maar nu moesten ze ook gemaakt worden. Dus mallen maken en met polyester aan de slag. Door het plaatsen van cycle wings op de achterkant, hielden we een belangrijk onderdeel over, namelijk de benzinedop. Normaal zit hij in het rechter spatbord. Deze is nu aan de zijkant van de body geplaatst. Hiervoor moest wel de vulpijp worden aangepast.
De Burton staat redelijk hoog op zijn achterkant. Om dit naar beneden te trekken, zonder de veerweg/comfort te beperken, is er een uitbouw van polyester gemaakt. Hierin zitten ook de uitlaat dempers verwerkt. Deze zijn van een 600cc motorfiets ivm motorvermogen van de 2cv6. Elke cillinder heeft zijn eigen uitlaat. Waarbij wel de balancepijp is blijven zitten. Dit is om vermogen in het lage gebied te behouden.
Motor
De motor komt uit een tweede donoreend. Deze is in zeer goede staat en daarom niet gereviseerd. De versnellingsbak is gedemonteerd en opnieuw uitgeklokt. Wel zijn alle onderdelen gestraald en gepoedercoat. Op de foto is de linkeruitlaat met warmtebescherming al gereed. Het luchtfilter is een K&N filter, waarbij de ombouw zelfgemaakt is van rvs.
Motorkap
De motorkap is aan de bovenzijde voorzien van twee koelroosters. Deze komen uit een Amerikaanse krachtpatser. En zijn net als in de orginele Amerikaanse auto puur decoratieve tuning. Verder is de motorkap met gasveren uitgevoerd, zodat deze zelfstandig open blijft staan. Hiervoor is er wel een verstevigings ril van hout en polyester aangebracht, zodat de polyestermotorkap niet bezwijkt onder de constante veerdruk. Voor de warmte afvoer van de kachelpotten moet er een gat worden gezaagd in de neus, om deze te kunnen afvoeren. Met cycle-wings vallen deze gaten erg op. Hiervoor is de gril van een Daewo aangepast, en zijn in de linker- en rechterkant van de neus geplaatst.
Dashboard
Het dashboard is van koolstof gemaakt en uitgevoerd met de klokken van Burton Car Company. Verder zitten er ledlampjes in verwerkt. Links, voor de remvloeistof controle. En rechts voor de handrem. De kachelbediening is zelfgemaakt en kan ook geregeld worden tussen voet- en hoofdverwarming ivm eventuele hard/softtop. Zodat de ruitverwarming zo geplaatst kan worden.
Interieur
Het interieur van onze Burton, is voorzien van radio en speakers aan de voorzijde. Achter zitten ook speakers. De speakers worden aangestuurd door een versterker. Hoewel de radio niet echt hoorbaar is tijdens het rijden, hebben we deze wel geplaatst, zodat de auto ook als multimediatool gebruikt kan worden op beursen en stands.
Verder is de midden console een eigenbouw en afgewerkt met leer. De onderzijde van het dashboard is normaal gesproken open. De bedrading is dan gewoon zichtbaar en geeft echt de kitcar uitstraling. Ik heb ervoor gekozen om afdichtingskappen gemaakt van buigtriplex en met leer aftewerken. Op de foto is ook de warmtewisselaar zichtbaar.
De orginele 2cv achterbank is gebruikt voor onze Burton en voorzien van een orginele 2cv hoes. De doorvoergaten voor de gordel zijn dichtgestikt. Verder zijn de vloer en zijkanten bekleed met een droogloopmat. Het chassis van de 2cv is smaller dan de body. Op de plek waar de bank rust op het polyester is er een aluminiumtraanplaat geplaatst. Deze plaat is ook gepoedercoat en de tranen zijn blank geschuurd.
Bedrading
Voor de Burton wilden we in eerste instantie de orginele bedrading gebruiken. Buiten de auto zijn alle aanpassingen gemaakt en op de vloer met een accu getest. Helaas was er toch ergens een fout gemaakt en de kabelboom begon te roken en ineens ook te branden. Het leek net op een scene uit roadrunner, waarbij Willy de lont aansteekt. Gelukkig voor ons dat we dit eerst getest hadden, voordat we deze inbouwden. Door deze onaangename verrasing hebben we toch maar de orginele kabelboom voor de Burton aangeschaft.
NB het is mogelijk om je auto tijdens de verbouwing te verzekeren. Informeer dit even bij Burton Car Company.
Spuiten
De Burton is gespoten in een donkergrijze kleur. Bij de Audi-dealer vond ik een mooie kleur. Daytona Grey Pearl Effect (6Y6Y). De Auto is in de primer en filler gezet, en strak gemaakt door een goede vriend van mij. Het nat schuren hebben we samen gedaan. Hoewel het een "leuke" ervaring was zou ik dit werk toch in de toekomst uitbesteden. Maar voor dit project wilde ik alles eens gedaan hebben. Wat een verschil zeg, als je oranje met blauwe body in de primer staat. Mooi, terwijl het nog maar de onderlaag is.
Opbouwen body
De body en alle andere onderdelen zijn gespoten. Nu kunnen we beginnen met het definitief monteren van alle onderdelen. Als eerste de body en alle interieur delen terugplaatsen. Wel steeds voorzichtig ivm met de laklaag, deze is nog zacht omdat hij niet afgebakken is. Dit is bewust gedaan omdat polyester tijdens het afbakken wil gaan uitgassen. Als dit gebeurd kunnen er lelijke putjes in de lak ontstaan. Wel zijn we in een hoog tempo doorgegaan met monteren van alle onderdelen, zodat de motorkap en achterklep geplaatst konden worden. Ik was als de dood dat een van deze onderdelen tijdens het opbouwen zou beschadigen door omvallen of een ander "stomgeluk". Dit was mijn grootste nachtmerrie.
Voorkeuren
Bij Burton Car hebben we de Burton laten voorkeuren. Wat voornamelijk nog moest gebeuren, was het afstellen van de remmen. Doordat we al lang bezig waren (10 jaar) waren sommige onderdelen aan vervanging toe. Bij Burton hebben we dit laten vervangen en laten afstellen. De auto is uitgewogen en afgesteld op de juiste hoogte. De looks van de auto kwamen niet overeen met het dagelijks gebruik. De auto lag erg laag op het asfalt en kon niet eens op de rembank komen. Kleine aanpassingen mocht ik zelf doen bij Burton. Er stond zelfs een hefbrug tot mijn beschikking. Top, dit kom je niet vaak meer tegen.
RDW
Burton Car heeft ook de RDW keuring verzorgd. Omdat er een herslag van het vinnummer in het nieuwe chassis moest gebeuren, heeft de RDW ook de papieren van dit nieuwe chassis nodig. Deze papieren geeft de RDW de zekerheid dat het chassis een orgineel en dus deugelijk is. Tegenwoordig zit er bij een nieuw chassis een echtheidscertificaat. En moet er voor het bouwen van een kitcar weer geschouwd worden. Bij dit schouwen worden verschillende onderdelen gelabeld en verzegeld door de RDW. Toen wij met het bouwen begonnen waren deze regels niet meer van toepassing. Nu wel weer, mmmmmmm. Alle papieren verzameld, maar geen certificaat voor het nieuwe chassis gevonden, wel de orginele nota.
Papieren bij het voorkeuren aan BCC overgedragen, en tot mijn opluchting bleek alles in orde. Omdat wij al in 2003 waren begonnen, gelden de regels voor die periode ook nog voor ons, wel kon de auto hierdoor maar op twee plekken in Nederland gekeurd worden. Enerzijds vond ik het jammer dat ik dit traject niet zelf heb gedaan maar achteraf ben ik blij dat ik dit toch heb overgelaten aan BCC. Al met al zeer tevreden over deze afhandeling en persoonlijke touch van sommige medewerkers. Jongens bedankt!
Rijden
Hoewel ik dit project ben gestart met mijn vader. Had ik 'm niet verteld dat ik de auto liet keuren. Hij was gauw jarig, en dit leek ons het ideale kado. Eerst een ontbijt met de familie en dan een ritje in je eigen gebouwde auto.